Salam Perkenalan....

Selamat datang ke blog aku..Aku ni bukan pandai sangat dalam wat blog ni.
Tp aku wat blog ni adalah tuk sama2 kita berkongsi ilmu pengetahuan dalam bidang pertanian.
Walaupun aku ada ilmu tentang pertanian yang aku belajar kt UPM ni.Tp klu alam pertanian sebenar tak leh wat pe pun.Pengalaman lg penting,walupun dalam ape2 bidang sekali pun...

Rabu, 12 September 2007

Harga Ayam Naik Lagi........





Ayam oh ayam.....manok oh manok.....

Mcm biasa apabila sampai hari2 penting,,hari2 kebesar bagi rakyat Msia...Kt akan dengar lah harga ayam naik..Tiap2 tahun mcm tu lah.Tak kiralah Ramadan ke,Hari raya ke,Tahun baru cina ke ,Depavali ke dan hari kebesaran yg lain yg ada di Msia...

Hebohhh....
Dari rakyat jelata sampai lh keperinkat tertinggi (parlimen),,,sibuk bercakap pasai harga ayam..Sbb ape org sibuk bercakap pasai harga ayam naik???Bende lain naik tak heboh sangat pun........Sebabnye ayam merupakan sumber protin dan sumber daging utama rakyat Msia xkira bangsa,umur dan jantina.Semua mkn ayam...Tgok gambar diatas yang akan menjadi hidangan berbuka puasa di bulan ramadan..

Siapa salah.....
Apabila harga ayam naik..Smua salah menyalah..Rakyat salahkan kerajaan,kerajaan salahkan perniaga,perniaga salahkan pemborong,pemborong salahkan penternak...Habis tu siapa yg sebenarnya salah???Kita sama2 la pikir dan buat tafsiran sendiri...Rakyat salahkan kerajaan kerana tak dapat kawal harga,kerajaan salahkan perniaga kerana nak dapat untung lebih,perniaga salahkan pemborong kerana naikkan harga,pemborong salahkan penternak kerana jual harga ladang yang tinggi,penternak salahkan pembekal makanan ayam kerana naikn harga makanan ayam,pembekal maknaan ayam salahkan pembekal anak ayam,pembekal anak ayam salahkan ayam.Ayam nk salahkan siapa?......Ayam gak yang salah...Kesian ayam..
Ayam yang bakal jadi hidangan brbuka puasa.


Harga naik???
Harga naik pn tak jd ape kesan kat rakyat Msia pun.Rakyat ttp beli gak wlaupun harga naik lebih RM 6 pn...Sbb rakyat Msia xleh lari dari makn ayam...Xpercaya???Tgok la,kedai yang jual daging ayam ttp dikunjungi pengguna..

Mcm ne nk buat???
Setiap rakyat Msia bela ayam sendiri....Xyah beli ayam kat kedai lg....

Tiada ulasan:

Ikan

Loading...