Salam Perkenalan....

Selamat datang ke blog aku..Aku ni bukan pandai sangat dalam wat blog ni.
Tp aku wat blog ni adalah tuk sama2 kita berkongsi ilmu pengetahuan dalam bidang pertanian.
Walaupun aku ada ilmu tentang pertanian yang aku belajar kt UPM ni.Tp klu alam pertanian sebenar tak leh wat pe pun.Pengalaman lg penting,walupun dalam ape2 bidang sekali pun...

Sabtu, 18 Ogos 2007

Penyedian Kolam.

Kepada sesapa yang nk buat penternakan ikan di dalm kolam tu. Ini adalah maklumat ttg penyedian kolam. Blh la gune sikit2.

Mule2 nye kita buat la pengaporan. Mengapur ialah proses menabur kapur kedasar kolam yg dikeringkan terlebih dahulu. Biarkan selama 2 minggu selepas mengapur baru air dimasukkan kedalam kolam.
Tujuan pengapuran:

  • Menanbah baik struktur tanah
  • Menaikan pH
  • Paras pH adlh ukuran ion hidrogen H+ , bacaan yang rendah (pH 1-6) menandakan paras asid yg tinggi. Pengaouran akan menaikakn pH dan menjadikan paras asid di dalam air keparas neutral @ pH7. Ikan sesuai hidup di paras pH6.5-9.
  • Meningkatkan alkaliniti-Adlh ukuran carbonates dan bicabonets didalam air. Paras yang sesuai untuk ikan ialah pd 50-200ppm.
  • Hardness-Adalah ukuran garam kalsium & magnesium yg terlarut di dlm air. IA diperlukan untuk kesihatan tulang & gigi ikan. Pengapuran blh meningkatkan paras kalsium & magnisium.
  • Membunuh bakteria yg akan membawa penyakit kepada ikan.
  • Membunuh organisma yg menyibuk spti parasit, telur ikan yg sebelumnya, anak2 ikan, kutu air dan lavanya, algae dll.
  • Mempercepatkan proses pereputan
  • Membantu pertukaran ammonia kepada nitrit
Kadar pengapuran sehektar mengikut jenis kapur:
    • Ground limestone-1140kg/ha
    • Agricultual lime-2270kg/ha
    • Hydrated lime-114kg/ha
    • Quick lime-200kg/ha

Jumaat, 17 Ogos 2007

sELAMAT Datang ke blog pertanian anda.
pertanian satu pernigaan...

Rabu, 15 Ogos 2007

Aquakulture


Ini adalah sentuhan pertama aku tuk blog ini. Bagi berkongsi infomasion ttg bidang pertanian tuk orang yg mnt pertanian.

Tulisan pertama aku adalah ttg bidang aquakulture. Bidang ini amak masuq skli buat masa ini. Kerana demand melebehi supply. Permintaan dalam negara sendiri pun amat tinggi sekali. Negara kita mengimport berjuta2 ringgit ikan dari luar terutamanya dari negara jiran kita THailand, Vietnam, INdonesia.....

Bagi yang berminat dalam bdg aquakulture ini amat bagus sekali. Bagi yang baru nk memulakan diri menceburi bdg ini, dan tidak mempunyai basic lsg dlm bidang ini. Amatlah sesuai berjinak2 dulu memelihara ikan keli(Clarias batrachus) dan talapia(Talapia mossambica) kerana kedua2 ikan ini tidak rumit sanggat penjagaan nye. Terutamanya ikan keli..Kerana kurang penyakit dan mudah sesuai diri dengan keadaan setempat. Permakanan juga mudah, sumua bende yg boleh ditelan, dia telan. Mkn kosentret yang biasanya. Nk jimat kos mkn leh gak bagi perut ayam(kebiasan perternak sekarang gunakn).
Ikan2 lain yg bagus tuk diternak ialah kap, patin(Ictalurus Punctatus) banyak gak org ternak sekarang, tapah(Silurus glanis), haruan(Channa striatus), puyu pun leh gak, Belut(Anguilla anguilla) jarang org ternak, tp permintaan sangat tinggit(biasa la klu dpt bg tenaga kuat tuk lelaki,,kan...Tp benih ssh nak dpt. Penternak bele pn tangkap yg liar je).

Ikan

Loading...